Kotimainen muotitalo Voglia uudisti brändinsä

Voglia suunnittelijat ja toimitusjohtajaKuvassa Voglian uusi suunnittelijatiimi ja toimitusjohtaja. Vasemmalla designer ja AD Salla-Maaria Syvänen, keskellä Voglia Oy:n toimitusjohtaja Katriina Virtanen ja oikealla pääsuunnittelija Paula Polkumaa. Kuva Federico Cabrera.

Voglian viimevuotinen sukupolvenvaihdos teki aiemmin yhtiön markkinoinnissa toimineesta Katriina Virtasesta toimitusjohtajan, joka alkoi nopeasti muokata brändin strategiaa. Uusi Voglia tarjoaa vastuullisia vaihtoehtoja yksilölliselle kuluttajalle; 81 % merkin vaatteista tuotetaan sen omilla Viron tehtailla. Tärkeä osa 1983 perustetun muotitalon tekemistä on aina ollut vahva vaatturintaito, josta aiotaan pitää kiinni tulevaisuudessakin. Uudistus on siis Voglialle paitsi kehitystä myös paluuta juurilleen.
    Brändin tuoreessa muotoilussa klassisuus yhdistyy pehmeyteen, vastuullisiin materiaaleihin ja viehättäviin siluetteihin funktionaalisuutta unohtamatta. Päämääränä on tavoittaa vakiintuneen asiakaskunnan lisäksi aiempaa enemmän ihmisiä, joille merkki on tuntematon.
    ”Tarkoituksemme on päivitetyllä ilmeellämme paitsi houkutella uusia kotimaisia asiakkaita myös tähdätä kansainvälisille markkinoille”, toimitusjohtaja Virtanen toteaa. Jo syksyllä 2019 hän palkkasi taloon kaksi uutta suunnittelijaa: Paula Polkumaan ja Salla-Maaria Syväsen.

Polkumaan tausta vaatesuunnittelijana on kansainvälinen. Hän työskenteli kauan Saksassa ja Iso-Britanniassa, kunnes kaipasi rauhaa ja paikoilleen asettumista päätyen 2010-luvun alussa takaisin Suomeen. Paula on suunnitellut vaatteita jo parinkymmenen vuoden ajan. Nähdessään Voglian työpaikkailmoituksen Polkumaa tiesi, että tämä on hänen pestinsä. Brändin arvot olivat kohdillaan, ja merkki oli Paulalle tuttu jo lapsuudesta.
    ”Muistan Voglian vaatteet elävästi äitini vaatekaapista”, hän kertoo hymyillen.
    Nyt työ samaisen yrityksen pääsuunnittelijana tuntuu kohtalolta - Polkumaa on ylpeä saadessaan olla osa perinteikkään suomalaisen muotitalon uutta aikakautta.
    Paulan työpariksi valittu Syvänen on toiminut muotoilijana kymmenisen vuotta. Hän piirtää Voglialle paitsi vaatteita myös niiden kuoseja ja printtejä. Laajasta alan koulutuksestaan huolimatta Salla-Maaria ajatteli pitkään, ettei tahdo tehdä töitä muotiteollisuudelle sen kyseenalaisten käytänteiden vuoksi, mutta Voglian panostus vastuullisuuteen sai hänet muuttamaan mielensä. Yrityksen toiminta ja tavoitteet sopivat Syväsen arvomaailmaan. Lisäksi hän tuntee henkilökohtaista kiintymystä Vogliaan, sillä muotitalon kotipaikka Lammi on myös hänen synnyinseutuaan.
    ”Työskentely Voglialla tuntuu kotiinpaluulta”, hän sanoo tyytyväisenä.

Uudenlaisia haasteita sekä muotitalon perusprosesseihin että kasvuun on väistämättä tuonut globaali pandemia. Korona pakotti soveltamaan suunnitelmia jo keväällä, mutta alkuvuoden haasteet ja epävarmana jatkuva tilanne vaikuttavat yritystoimintaan edelleen.
    ”Jo brändin ja malliston uudistus on yritykselle iso muutos. Yllättävä poikkeustila toi asiaan ehdottomasti voimakkaan lisämausteensa, joka on vaikuttanut tekemiseemme esimerkiksi materiaalien saatavuuden haasteina. Olemme myös reagoineet tilanteeseen muokkaamalla valikoimaamme ja keskittymällä aiottua enemmän rentoihin, kotoiluunkin sopiviin, tuotteisiin”, pääsuunnittelija Polkumaa kertoo.

Voglialla on verkkokauppansa lisäksi Suomessa edelleen kahdeksan omaa myymälää ja yhteensä 36 työntekijää.
    ”Koronan vaikutukset ovat merkittävät ja pitkäkestoiset, mutta uskon pandemiasta seuraavan hyvääkin. Vaikka vaatemerkit joutuvat kokemaan kovia, kulutustottumustemme kyseenalaistaminen on tärkeää sekä yksilöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla. Tavoitteenamme on vastuullisena brändinä toimia suunnannäyttäjänä kulttuurin muutoksessa”, Katriina Virtanen sanoo.

Lisätietoja:
Katriina Virtanen - CEO - katriina.virtanen@voglia.fi