Voglian ja Malva-museon yhteistyömallistossa korostuvat paikallisuus ja historia

malva x vogliaKotimaisen muotitalo Voglian syksyn tärkeimpiin projekteihin kuuluu yhteistyö Lahden visuaalisten taiteiden museon Malvan kanssa. Jo viime vuonna alkanut prosessi huipentuu lokakuussa, kun muotoilija Salla-Maaria Syväsen luoma unisex-vaatemallisto tulee myyntiin Voglian verkkokauppaan sekä Malvan museokauppaan.

Yhteistyö sai alkunsa suunnittelukilpailusta, jonka kautta malliston muotoilijaksi valittiin Salla-Maaria Syvänen. ”Meille oli alusta asti tärkeää, että vaatteemme ovat kestävästi tuotettuja. Halusimme myös ehdottomasti tehdä yhteistyötä paikallisen muotoilijan kanssa. Näistä lähtökohdista yhteistyö Salla-Maaria Syväsen ja Voglian kanssa oli Malvalle hyvin luontevaa”, kertoo museonjohtaja Tuulia Tuomi.

Voglian alkuperäinen perustaja Pertti Virtanen oli lahtelainen, ja yrityksen nykyinenkin pääkonttori sijaitsee vain noin 40 kilometrin päässä Lahdesta. Myös suunnittelija Syväsellä on vahva yhteys kyseiseen kaupunkiin, jossa hän opiskelijana vietti lähes kymmenen vuotta. ”Asuin aikoinani aivan Malvan rakennuksen vieressä, ja Lahti on edelleen iso osa elämääni. Olen iloinen, että kaupunki on nyt saanut arvoisensa taide- ja muotoilumuseon, jota sinne on odotettu pitkään”, Syvänen sanoo hymyillen.

Monet muutkin Malva-malliston suunnitteluun osallistuneet ammattilaiset ovat Lahden lahjakkuuksia. Useat Voglian työntekijät asuvat kaupungissa, ja tuotteiden kuvaaja sekä malleina toimineet henkilöt opiskelevat Muotoiluinstituutissa. ”On upeaa päästä luomaan uutta paikallisin voimin. Olemme erittäin ylpeitä tästä uniikista yhteistyöstä ja toivomme menestystä niin uudelle museolle kuin yhteiselle mallistollemmekin”, iloitsee Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen.

Paikallisen osaamisen ja lähituotannon lisäksi yhteistyömallistossa korostuu historian merkitys. Malva sijaitsee entisen Mallasjuoman tehdaskorttelissa, mikä inspiroi suunnittelijaa monin tavoin. Hän kävi muun muassa läpi paljon vanhoja valokuvia tutkien tehtaan työntekijöiden vaatetusta yksityiskohtineen ja sovelsi saamaansa tietoa designeissaan. Tuotteet suunniteltiin ajattomiksi ja unisex-mallisiksi, jotta ne palvelisivat mahdollisimman monien eri ihmisten tarpeita.

Mallisto jakautuu kahteen osaan: museon työvaatteisiin sekä kaupallisiin tuotteisiin. Työntekijöiden päivittäisessä käytössä ovat kuosillinen t-paita Alva, farkkutakki Arvi sekä hihaton Malla-mekko. Näistä tummansinisistä designeista on mukailtu hieman vaaleammat versiot ostotuotteiksi, joita on lokakuun puolivälistä alkaen saatavilla sekä Voglian verkkokaupassa että museon tiloissa. Voglia ja Malva toivottavat kaikki tervetulleiksi tutustumaan yhteistyötuotteisiinsa!ALVA Malva x Voglia

Voglia Oy on vuonna 1983 perustettu suomalainen muotitalo, jonka tyyli on ajaton, harkittu ja pehmeä. Perheyrityksen tavoitteena on luoda kauniita, pitkäikäisiä ja laadukkaita vaatteita, jotka kestävät aikaa sekä visuaalisesti että funktionaalisesti. Vastuullisuus on koko Voglian toiminnan lähtökohta – brändi pyrkii konkreettisiin tekoihin ja läpinäkyvyyteen aina materiaalivalinnoista logistiikkaansa asti.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on upouusi, elämyksellinen museo Lahden keskustassa. Mallasjuoman entisessä panimokiinteistössä toimiva Malva esittelee taidetta, julisteita ja muotoilua kolmeen kerrokseen ulottuvissa, laajoissa näyttelytiloissaan.

Katriina Virtanen
Toimitusjohtaja, Voglia Oy