Voglia lanseeraa uuden vaikutuslaskurin – ymmärrä valintojesi vaikutukset

 Impact Scale Vaikutuslaskuri

Uusi työkalu kannustaa pitkäikäisten vaatteiden valintaan ja rohkaisee ympäristötietoiseen kulutuskäyttäytymiseen.

Voglia lanseeraa uuden vaikutuslaskurin, joka auttaa kuluttajia ymmärtämään valintojensa vaikutukset ympäristöön. Tavoite on tuoda vastuullisuustieto helposti ymmärrettävässä ja asiakaslähtöisessä muodossa kaikkien saataville. Laskuri mittaa tuotekohtaisesti hiilijalanjälkeä valikoiduille tuotteille ja tuotteen hintaa suhteessa sen käyttöikään.

“Haluamme kannustaa harkittuihin ostopäätöksiin. Vastuullisesti valmistetut vaatteet ovat hintavampia kuin pikamuoti – laskurin avulla voimme havainnollistaa hinnan jakautumisen pitkäikäisen tuotteen elinkaarelle samalla, kun tuotteen hiilijalanjälki pienenee.”, toteaa Kristiina Virtanen, Voglian laatujohtaja.

Tuotteen käyttöiällä on merkittävä ja suora vaikutus päästöihin

Vaatteen valmistamisesta syntyy aina hiilijalanjälki, vaikka tuote olisi valmistettu eettisesti ja vastuullisesti. Merkittävin vastuullisuusteko on pidentää vaatteen käyttöikää. Käyttämällä vaatetta pitkään, huoltaen, korjaten sekä lopulta kierrättäen voidaan tuotteen hiilijalanjälkeä kuitenkin pienentää. Tulevaisuudessa tavoitteena on palauttaa vaate takaisin kiertoon, eli tehdä vaatteesta lopulta uutta materiaalia tai kierrätyskuitua uusien vaatteiden valmistamiseksi.

Laskurilla Voglia haluaa havainnollistaa konkreettisesti, kuinka tärkeää käyttöiän pidentäminen on ja kuinka tämä vaikuttaa tuotteen ympäristöjalanjälkeen. Globaalilla tasolla voitaisiin säästää jopa noin 45 % päästöjä tekstiilien käyttöikää kaksinkertaistamalla. Brändi uskoo, että tuotteen elinkaaren pidentäminen on askel kohti vastuullisempaa tulevaisuutta ja korkea laatu on perusta tälle pyrkimykselle.

Laskurin kehitys

Vaikutuslaskurin kehitys alkoi keväällä 2022 LAB-ammattikorkeakoulun Digital & Sustainable Fashion Showroom -projektissa. Tavoitteena oli kehittää digitaalisia ratkaisuja vaatealalle. Projektin rahoitus on myönnetty osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Kuuki suunnitteli ja fasilitoi projektin Design Sprint -työpajat. Kuuki toteutti toimivan prototyypin ja lopullisen vaikutuslaskurin

Laskurin hiilijalanjälkilaskelma perustuu kunkin tuotteen valmistusmaassa ja logistiikasta syntyviin päästöarvioihin, sekä tietoihin, jotka pystytään tällä hetkellä jäljittämään Scope 1, 2 ja 3-tasoilla. Laskuri täyttää kansainvälisen Greenhouse Gas -protokollan mukaisten organisaatioiden hiilijalanjäljen laskentaan tarkoitetun standardin asettamat vaatimukset.

Tuoteikämääritys perustuu brändin omiin laskelmiin 40 vuoden ajalta. Tämä tietopohja takaa luotettavan arvioinnin vähittäisvaatimuksille, jotka ylittävät kuluttajasuojan määrittelemät yleiset perusteet.

Tulevaisuuden visio

Vaikutuslaskuri on vasta ensimmäinen askel kohti entistäkin läpinäkyvämpää ja vastuullisempaa vaateteollisuutta. Tällä hetkellä vaikutuslaskelmat ovat saatavilla Voglian viidelle suosituimmalle tuotteelle, ja laskelmia pyritään laajentamaan eri tuotteille tulevaisuudessa.

Laskurilla brändi kutsuu kaikki mukaan punnitsemaan valintojen vaikutusta ja edistämään vastuullista kuluttamista.

Lue lisää Voglian vaikutuslaskurista täältä.

 

Voglia Oy on vuonna 1983 perustettu suomalainen muotitalo, jonka tyyli on ajaton, harkittu ja pehmeä. Perheyrityksen tavoitteena on luoda kauniita, pitkäikäisiä ja laadukkaita vaatteita, jotka kestävät aikaa sekä visuaalisesti että funktionaalisesti. Vastuullisuus on koko Voglian toiminnan lähtökohta – brändi pyrkii konkreettisiin tekoihin ja läpinäkyvyyteen aina materiaalivalinnoista logistiikkaan asti.

 

Voglia Oy
Katriina Virtanen, toimitusjohtaja
katriina.virtanen@voglia.fi
+358400411395

Viimeksi katsomiasi