Puettavaa taidetta - Voglia numeroi erän kuvioituja takkejaan

Coco-takki Merihelmi-kuosilla

”Suunnittelimme AW20-mallistoomme uuden kuvioidun Coco-toppatakin, jota koristaa kaunis Merihelmi-kuosimme. Vaatetta on valmistettu rajoitettu erä, ja jokainen tuote on numeroitu. Se on kuin sarja taidegrafiikkaa - puettavassa muodossa”, kertovat Voglian suunnittelijat Paula Polkumaa ja Salla-Maaria Syvänen.

Tuote on hyvä esimerkki uuden suunnittelijakaksikon yhteistyöstä. Takin käytännöllisine yksityiskohtineen on piirtänyt pääsuunnittelija Polkumaa ja pintakuvion muotoillut Syvänen. Merihelmi-kuosi on inspiroitunut saaristonäkymistä, vedestä ja simpukoista, jotka suunnittelija on maalannut abstraktin pehmeään muotoon. Kuosin väritys on lempeän kiehtova yhdistelmä ajatonta roosaa, ruusupuun punaista, syvää mustaa ja Itämeren sinistä.

Coco-takki on ommeltu vettähylkivästä kierrätyspolyesteristä, joka on valmistettu käytetyistä muovipulloista. Voglia hyödyntää jo useita vastuullisia materiaaleja, ja yrityksen tavoite on lähivuosina lisätä niiden osuutta valikoimastaan merkittävästi. Uudistunut muotitalo panostaa perinteitään kunnioittaen kestävyyteen ja tarjoaa yksilöllisiä vaihtoehtoja nykyaikaisille kuluttajille. Voglia on tunnettu laadustaan, ja esimerkiksi juuri brändin talvitakit ovat asiakkaiden suosikkeja sekä tyylinsä että funktionaalisuutensa vuoksi.
    Voglia pyrkii valmistamaan tuotteitaan maltillisesti menekkiä ennakoiden, jotta ylijäämä jäisi mahdollisimman vähäiseksi. Pienehköt tuotantoerät ovat siis yritykselle arkipäivää, mutta tuotteiden numerointi on uudenlainen kokeilu, jolla halutaan paitsi korostaa eksklusiivisuutta myös saada kuluttajat ymmärtämään yksittäisen vaatteen arvon. ”Vaatteetkin voivat olla aarteita ja keräilykappaleita”, toimitusjohtaja Katriina Virtanen sanoo hymyillen.

Numeroitu takkierä tulee myyntiin ainoastaan brändin verkkokauppaan marraskuun loppupuolella.

Voglia on 1983 perustettu suomalainen muotitalo ja perheyhtiö, jonka tuotteet ovat vastuullisia, laadukkaita ja ajattomia. Vaatemerkillä on kotimaassaan kahdeksan omaa myymälää sekä verkkokauppa ja yhteensä 36 työntekijää. Voglian vaatteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan noin 80-prosenttisesti yrityksen omilla Viron tehtailla, jotka työllistävät 25 paikallista ammattilaista.

Salla-Maaria Syvänen — designer — salla-maaria.syvanen@voglia.fi
Katriina Virtanen — CEO — katriina.virtanen@voglia.fi
Kuva: Sanna Lehto (AS YOU ARE Agency)