Voglian Suomi 100 -juttusarja: myynti- ja markkinointipäällikkö Katriina Virtanen

Myynti- ja markkinointipäällikkö Katriina Virtanen: ”Katsooko kauneus ja muodikkuus muka ikää?”

”Naiset määrittelevät nykyisin itse oman pukeutumisensa ja vanhat vaatenormit kaatuvat vauhdilla. Me Voglialla haluamme, että jokainen nainen löytää omaa persoonallisuuttaan tukevan tyylinsä”, myynti- ja markkinointipäällikkö Katriina Virtanen sanoo.

Millainen on aikuinen nainen? Kuka määrittelee, miten hän pukeutuu? Näitä asioita mietin paljon työssäni.

Jokainen voi ilmaista persoonallisuuttaan sellaisilla vaatteilla ja tyylillä kuin haluaa, mutta ikä ei ole minusta määrittävä mittari. Yhä harvemmin voidaan todeta, että kolmekymppiset pukeutuvat näin tai kuusikymppiset noin.

Voglian myynti- ja markkinointipäällikkönä haluan ravistella ajattelua irti vanhoista normeista. Ei kukaan hae enää vaatekaupasta varsinaista rouva-lookia. Kauneus ja muodikkuus eivät katso ikää.

Minua innostaa valtavasti, että Voglialla tapahtuu nyt kaikenlaista ja vaateala on suuressa murroksessa. Uuden suunnittelijamme Minna Jermilän ja tuotesuunnittelutiimimme kanssa pidämme kiinni vahvuuksistamme eli istuvuudesta ja laadusta mutta samalla mallistojen uudistumisesta ajanhenkisiksi.

Tuntuu hyvältä olla osa sukupolvien jatkumoa. Isänisäni Pertti Virtanen perusti Voglian vuonna 1983, ja nyt toimitusjohtajana on isäni Markku Virtanen. Pertti oli aikansa edelläkävijä kehittäessään uudenlaisen konseptin asukokonaisuuksien valmistamiseen: mallistot suunniteltiin niin, että kaikki vaatteet olivat helposti yhdisteltävissä. Aiemmin vaatetehtaat olivat erikoistuneet yhteen tuoteryhmään kukin, esimerkiksi paitoihin tai housuihin. Voglia valmisti kaikkia tuotteita sisä- ja ulkopukeutumiseen.

Kaupallinen ala kiinnostaa keväällä ylioppilaaksi kirjoittavaa Marjaana Virtasta. ”Olen ollut nyt viikonlopputöissä Tuuloksen ja Hämeenlinnan myymälöissä. Pidän ihmisten kohtaamisesta. On palkitsevaa, kun asiakas löytää suosituksestani vartaloaan imartelevan vaatteen.” Katriina Virtanen hyppäsi myynti- ja markkinointipäällikön saappaisiin keväällä. Kauppatieteitä opiskeleva Pauliina Virtanen on opintojensa ohessa töissä pääkaupunkiseudun Voglia-myymälöissä. ”Parasta ovat ahaa-elämykset, kun saan rohkaistua asiakasta kokeilemaan jotain ihan uutta, vaate näyttää oikeasti hyvältä ja hän inspiroituu uudesta tyylistään.”

Nyt me kolmas sukupolvi olemme toiminnassa mukana. Isoveljeni Valtteri avustaa digimarkkinoinnissa oman työnsä ohella ja pikkusiskoni Pauliina ja Marjaana ovat molemmat opintojensa lisäksi töissä liikkeissämme.

Meillä oli onnellinen lapsuus Lammilla, jossa Voglian tehdaskin sijaitsee. Olimme usein iltaisin ja viikonloppuisin vanhempien mukana tehtaalla. Värikkäät kangaspakat ja vaaterekit ulottuivat lattiasta kattoon. Nappilaatikot ja ylijäämäkankaiden lavat olivat aina täynnä aarteita.

Tehdas oli pyhä paikka, jossa piti osata käyttäytyä. Välillä seikkailimme ja riehuimme kyllä käytävillä, mutta emme ikinä sotkeneet paikkoja tai kiskoneet vaatteita lattialle. Me kaikki tiesimme, että vaatteet olivat kalliita ja osasimme kunnioittaa niitä. En vieläkään voisi ikinä heittää kotonanikaan vaatteita lattialle lojumaan.

Auttelimme tehtaalla kaikenlaisissa pikkutöissä. Paketoimme henkilökunnan joululahjoja, leikkasimme nurmikoita, autoimme lähetyksien keräämisessä sekä siivosimme varastoja. Voglialla on paljon pitkäaikaisia työntekijöitä, jotka ovat olleet töissä jo silloin, kun olin vaipoissa. On aivan mahtavaa ja samalla vähän koomista, että teemme nyt yhdessä töitä kollegoina.

Meille opetettiin jo lapsena vastuunkantoa. Vanhempamme ovat aina tehneet tehtaalla itse kaikkea mahdollista. En ole koskaan pelännyt työntekoa – päinvastoin. Kunnianhimoni tulee osittain kilparatsastustaustastani. Aloitin ratsastuksen viisivuotiaana naapurin pollella, ja 11-vuotiaana sain oman ponin. Harrastus vei mennessään. Aloin ratsastaa tavoitteellisemmin ja kilpailla esteissä.

Minulla oli onni päästä jo varhain esteratsastusvalmentaja Henrik Ehrnroothin oppiin Lammilla ja poni vaihtui hevosiin. Täyttäessäni 18 muutin kenttä- ja esteratsastaja Piia Pantsun hevostilalle Ruotsiin. Asuin siellä puolitoista vuotta ja päiväni täyttyivät kovasta treenaamisesta ja kisamatkoista.

Palasin Suomeen opiskelemaan liiketaloutta ja markkinointia, ja ratsastin Suomen maajoukkueessa PM-tasolla. Kilpahevoselämä oli järjettömän vaativaa. Ymmärsin, että jos haluan kehittyä pidemmälle, minun pitää muuttaa Keski-Eurooppaan ja tehdä lopullinen valinta.

Olin 23-vuotias vuonna 2013, kun tein elämäni kovimman päätöksen: Lopetin kilpailemisen, myin hevoseni ja muutin Australiaan viimeistelemään tutkintoni. Halusin kokea muutakin elämää kuin ratsastuksen. Kun palasin Suomeen kolme vuotta sitten, isäni kysyi, onko mieleeni juolahtanut, että voisin työskennellä Voglialla – että minut otettaisiin mielellään tänne töihin.

Olin toki ollut töissä myymälöissämme nuoresta asti koulun ohessa ja lomilla, mutta koskaan meitä lapsia ei painostettu jatkamaan perheyhtiössä. Arvostan sitä, että vanhempamme ovat kannustaneet meitä seuraamaan omia unelmiamme.

Aloitin myymäläpäällikkönä uudessa Helsingin Itäkeskuksen liikkeessä, vedin Herttoniemen outletia ja avasin pop up -myymälöitä ympäri Suomea. Myynti- ja markkinointipäälliköksi siirryin keväällä.

Minulle on tosi tärkeää, että olen nähnyt Voglian koko kaaren: Se antaa tiettyä nöyryyttä ja realismia tekemiseen. Tunnen asiakkaamme ja olen oppinut paikkakuntakohtaisista eroista. Työ tuntuu todella hyvältä ja oikealta.

Yrityksen kehittäminen näin taitavan tiimin kanssa on inspiroivaa ja hirmuisen palkitsevaa. Meillä on paljon ihania, uskollisia kanta-asiakkaita, jotka luottavat meihin. Toivonkin, että tulevaisuudessa voisimme olla yhä useamman naisen luottovaatettaja.

Meillä on kova palo tähän työhön, mielenkiintoisia yhteistyökuvioita tulossa ja tiukka etunoja.

Virtasen perhe tekee työtä, jotta jokainen nainen löytää Voglialta laadukkaan ja istuvan vaatteen. ”Verkkokauppamme kasvaa ja siitä onkin tullut tärkeä kauppapaikka myymälöiden rinnalle: asiakas saa hankittua helposti suosikkinsa asuinpaikasta riippumatta”, toimitusjohtaja Markku Virtanen ja tuotekehitys- ja laatupäällikkö Kristiina Virtanen sanovat. Lapset Katriina (edessä vas.), Pauliina ja Marjaana ovat jo kolmatta Voglia-sukupolvea. Myös poika Valtteri – joka ei ennättänyt kuvaan – on mukana toiminnassa.

Lue artikkelisarjan muita juttuja >